Förståelse och hantering av sjukskrivning

06 september 2024 Veronica Urena

editorial

Sjukskrivning är en viktig del av det svenska socialförsäkringssystemet, som syftar till att ge ekonomiskt stöd och möjlighet till återhämtning för arbetsföra personer som tillfälligt inte kan arbeta på grund av sjukdom eller skada. Ingressen i detta ämne ska bilda en grund för förståelsen av sjukskrivningsprocessen, dess regler, rättigheter och skyldigheter för såväl anställda som arbetsgivare samt hur man går vidare när man står inför att bli, eller är, sjukskriven.

Sjukskrivningsprocessen

Sjukskrivning i Sverige regleras av Socialförsäkringsbalken där både Försäkringskassan och arbetsgivaren spelar viktiga roller. En sjukskrivningsprocess initieras vanligtvis när en anställd på grund av sjukdom inte längre kan utföra sitt arbete. Det första steget är att söka läkarvård där en läkare efter en medicinsk bedömning kan utfärda ett läkarintyg. Detta intyg är grundläggande för att ha rätt till sjukpenning.

De första sjukdagarna är dock vanligtvis karensdagar, där den anställde inte får sjukpenning. Efter karensdagarna kan arbetstagaren ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan, där ersättning ges beroende på arbetsförmågan och tidigare inkomst. Arbetsgivaren ska även under de första sjukdagarna betala ut sjuklön till den anställde, en ersättning som vanligtvis uppgår till 80 procent av lönen.

sjukskrivning

Skyldigheter och rättigheter

Både arbetstagare och arbetsgivare har specifika skyldigheter och rättigheter i sjukskrivningsförfarandet. Arbetsgivaren har en skyldighet att betala sjuklön och har också rätt att begära ett läkarintyg för att styrka de anställdas sjukdom. Arbetsgivaren har också en rehabiliteringsplikt, vilket innebär att den ska delta i att planera och genomföra åtgärder för den sjukskrivnes återgång i arbete.

De anställda å andra sidan måste informera sin arbetsgivare om sjukskrivningen så snart som möjligt och komma in med läkarintyget inom de tidsramar som faktiskt gäller. Den sjukskrivne har även rätt till sjukpenning, då om vissa villkor är uppfyllda, och bör samarbeta med arbetsgivaren i rehabiliteringsprocessen.

Återgång i arbete

Ett led i sjukskrivningsprocessen är planeringen för återgång till ditt arbete. Rehabilitering kan involvera exempelvis  anpassningar av arbetsplatsen, omplacering till andra uppgifter eller arbetsuppgifter som är lättare att hantera för den sjukskrivne. Ibland kan det även handla om att hitta nya vägar framåt, möjligen med hjälp av arbetsförmedlingstjänster, utbildning eller omskolning.

Det är viktigt att anställda som är eller har varit sjukskrivna får stöd och förståelse från arbetsgivaren under hela processen. Kommunikation mellan arbetsgivare, anställd och Försäkringskassan är nyckeln till en framgångsrik återgång till arbetslivet. Detta stöd är avgörande för att du ska känna tillit till din arbetsplats och känna att du får den hjälp du behöver när något inträffar.

Fler nyheter